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Bol u leđima - kućni lijekovi, uzroci i terapija

Bol u leđima - kućni lijekovi, uzroci i terapija


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Što učiniti s bolovima u leđima?

Prema trenutnim statistikama, otprilike svaki treći Nijemac pati od bolova u leđima. Bol u leđima može imati različite uzroke. Za mnoge ljude, pritužbe odlaze same od sebe nakon relativno kratkog vremena. Tek kad bol potraje duže od 12 tjedana, naziva se kroničnom boli u leđima. U takvim slučajevima tjelesne moći samoizlječenja više ne djeluju. Potrebno je konzultirati stručnjaka (ortopedskog kirurga) i / ili osteopata koji podržava i potiče tijelo da se izliječi. Nudimo vam uvid u pozadinu, moguće uzroke, simptome i pristupe liječenju problema s leđima.

Što odmah pomaže protiv bolova u leđima?

Bol u leđima može imati različite uzroke. Utvrđivanje točne pozadine boli često zahtijeva posjet nekoliko stručnjaka i upotrebu različitih dijagnostičkih metoda. Oni koji su pogođeni često ostaju sami sa simptomima povremene boli u leđima. U članku Kućni lijekovi protiv bolova u leđima naći ćete najčešće najčešće kućne tretmane koji su se već mnogo puta pokazali vrijednim. Evo nekoliko savjeta za ublažavanje akutne boli:

  • Kupka za opuštanje mišića: U vodu za kupku dodajte deset do 15 kapi esencijalnog ulja ružmarina ili majčine dušice i opustite se u toploj vodi 15 minuta.
  • Toplinsko navijanje: Zavijte frotirski ručnik i odozgo ulijte vruću (ne kipuću) vodu u kolut. Baš toliko da krpa ostane suha izvana. Zatim stavite omot na vrat ili bolno područje oko 30 minuta i opustite se.
  • Potez: Iako je teško, vježbanje značajno pridonosi poboljšanju većine vrsta bolova u leđima. Tijekom šetnje mišići leđa su opušteni i vertebralni zglobovi su mobilizirani. Vježbe koje se redovito izvode mogu također pomoći.
  • Korak za pohranu: Ako se bol pojavljuje u području lumbalne regije, korak korak pomaže u mnogim slučajevima. Gornji dio tijela trebao bi ležati ravan, a noge postavljene u povišeni položaj tako da u kuku ima kut otprilike 90 stupnjeva.
  • Kamforno ulje: Pomiješajte malo bademovog ili sezamovog ulja s nekoliko kapi kamfornog eteričnog ulja i nanesite ih na bolni mišić i lagano umasirajte. Ova je aplikacija također vrlo prikladna prije spavanja.

Definicija

Bol u leđima opisuje širok raspon bolnih simptoma u predjelu između donjeg vrata i vrha kokta. Oni se mogu dalje podijeliti prema uzroku kao i prema vremenu. Podjela na akutnu, subakutnu i kroničnu bol u leđima kao i specifičnu i nespecifičnu bol je uobičajena:

  • akutan Bol u leđima pojavljuje se najviše šest tjedana.
  • Na subakutni Bol u leđima traje duže od šest tjedana.
  • Iz kroničan Kaže se da bolovi u leđima traju dvanaest tjedana ili više, ako oboljeli od ove boli više od polovice dana u godini.
  • Specifično Bol se javlja kada se mogu utvrditi fizički uzroci.
  • Na nespecifični Bol u leđima nije patofiziološki (fizički) uzrok.

Bol u leđima u Njemačkoj

Prema godišnjim izvještajima državnih obveznika zdravstvenog osiguranja i Federalnog zavoda za zaštitu na radu, bol u leđima već je godinama jedan od najčešćih razloga za bolovanje u Njemačkoj. Do ovog zaključka dolazi i DAK-ovo zdravstveno izvješće za 2018. godinu. Prema ovome, bol u leđima je druga najčešća pojedinačna dijagnoza za bolovanje, a zajedno uzrokuje oko 35 milijuna slobodnih dana. Svaki sedmi zaposlenik (14,4 posto) pati od ovih pritužbi tri mjeseca godišnje ili više.

Bol u leđima uobičajena bolest

Stopa se znatno povećala u posljednjih 15 godina. 2003. godine 55 posto radnih ljudi reklo je da povremeno pate od problema s leđima. Trenutno zdravstveno izvješće za 2018. sada iznosi 75 posto. To je povezano s troškovima zbog prekida proizvodnje, koji, ovisno o metodi izračuna, mogu doseći desetke milijardi. Tome se dodaju i troškovi koji se snose za liječenje oboljelih.

Izražavanje bolova u leđima

Područje tijela u kojem se javlja bol daje zahvaćenoj osobi i terapeutu prvi trag uzroka. Više puta se spominju određena područja boli i položaja, iza kojih se mogu sakriti brojni funkcionalni poremećaji i bolesti. Bol u leđima obično se pojavljuje kao pritužba u donjem dijelu leđa. Vremenski izraz boli vrlo je različit. Kao što je već spomenuto, spominje se kronična bol u leđima ako simptomi potraju duže od tri mjeseca, a u protivnom se bol u leđima smatra akutnim ili subakutnim simptomom. Međutim, klasifikacija ima samo ograničen smisao, jer se bolesnici koji pate od jakih bolova u leđima s prekidima u vremenu s pravom doživljavaju kao pate od kronične boli. Druge definicije stoga bol u leđima opisuju kao kroničnu čim se pojave u više od pola dana u godini.

Gdje i kako nastaje bol?

Ako su simptomi u srednjoj donjoj trećini leđa, često ih nazivaju bolovima u donjem dijelu leđa. Ako je ledvena regija pored kralježnice zahvaćena na jednoj ili obje strane, govori o boli u boku. Kod mnogih ljudi, međutim, bol je lokaliziran na zglobu zdjelice i zdjelice u području takozvanog sakroilijakalnog zgloba. Neki pacijenti također osjećaju bol u ovom području. Bol se često povlači uz kralježnicu - posebno kad se savija i ujutro nakon ustajanja. Također, na vrlo precizne bolove između rebara i zdjelice, mnogi bolnici s bolovima u leđima ukazuju, kao i na povlačenje preko cijelog leđa.

Difuzna bol u leđima

Bol u leđima, koji oboljeli opisuju kao bol u mišićima, ali gdje ne mogu precizno odrediti mjesto boli, naziva se i difuzna bol u leđima. Za to mogu biti mnogi uzroci koji su često izvan leđa. Različiti uzroci povezani su s vrlo posebnim simptomima, u smislu bola i popratnih simptoma. Stoga će simptomi u vezi s pokretačima pritužbi biti detaljnije opisani kasnije.

Kada se pojavljuje bol?

Brojni se ljudi žale na ukočena leđa ujutro, bol prilikom okretanja noću u krevetu i nakon dugog sjedenja ili vožnje. Pored toga, mnogi oboljeli ne mogu dugo stajati ili sjediti bez bolova u donjem dijelu leđa. Često se teško savijati prema naprijed, a stajanje duže u savijenom položaju dovodi do naknadnih problema i bolova prilikom ispravljanja. Mnoge svakodnevne aktivnosti poput četkanja zuba, četkanja kose ili vrtlarenja postaju mučenje. Često se može primijetiti određena krutost pokreta. Simptomi se često poboljšavaju nakon toplog tuširanja ili nakon pomicanja.

Bol u leđima ujutro

Brojni različiti uzroci povezani su s bolovima u leđima, spektar u rasponu od psihosomatskih pokretača do oštećenja kralježničke strukture, mišića i živaca do bolesti poput ezofagitisa ili srčanog udara. Dolje navedeni funkcionalni objašnjeni modeli čine dobru osnovu za dijagnozu i liječenje, posebno u slučaju bolova u leđima koji su povezani s intervertebralnim diskovima, kralježničkim zglobovima i vezivnim tkivom.

Tretmani i terapije

U slučaju specifičnih pritužbi na leđa, prvo dolazi ciljano liječenje osnovne bolesti, ali s nekim bolestima, poput osteoporoze, nije moguće izliječiti, već samo ublažiti simptome. Ako su bolesti bolova u leđima uzrokovane bolesti organa ili druge sistemske bolesti, potrebno je započeti i odgovarajuću terapiju koja je povezana s uzrokom, a čiji bi prikaz ovdje jasno bio izvan okvira. Sljedeća objašnjenja stoga se usredotočuju na bol u leđima koja je izravno povezana s oštećenjima ili bolestima mišićno-koštanog sustava.

Načela terapije

Prije svega, u kontekstu terapije, bolesnika treba osloboditi od boli, na kraju najmanje za izbjegavanje nježnih položaja. Zbog toga što mogu dovesti do daljnjeg stvrdnjavanja mišića, kompresije živaca i oštećenja zglobova. Klasična sredstva za ublažavanje boli ili masaže, fizioterapija i akupunktura mogu se koristiti za ublažavanje bolova. Oni ne samo što pacijentu oduzimaju bol, već također mogu značajno pridonijeti ozdravljenju.

Naturopatija za bolove u leđima

Dobro poznata osnova naturopatskog liječenja boli u leđima formirana je mjerama fizioterapije, manualnim postupcima (kiropraktika, Rolfing, osteopatija, terapija kralježnice), masažama i akupunkturom - kao doprinos iz područja tradicionalne kineske medicine (TCM). Osim toga, toplotne terapije se koriste u naturopatiji za ublažavanje boli, poput blata pakovanja ili radonske toplinske terapije. Pored toga, dostupne su razne druge metode iz područja naturopatije temeljene na odgovarajućim uzrocima bolova u leđima, o kojima će kasnije biti riječi u opisu simptoma.

Prolaps diska

Česta samodijagnoza ili strah od oboljelih je hernija diska. Materijal izlazi iz elastičnih hrskavičnih diskova između kralježaka i može pritisnuti živčane putove koji ovdje teku. To se može jasno dijagnosticirati samo slikovnim metodama kao što su računalna tomografija (CT) ili magnetska rezonanca (MRI ili nuklearni spin). Pritužbe koje se javljaju lokalno ili u toku začepljenog živca nazivaju se sindromom intervertebralnog diska.

Sjedilačke aktivnosti povećavaju rizik

Budući da intervertebralne diskove treba optimalno njegovati naizmjeničnim kompresijama i reljefima kako bi se održala njihova funkcionalnost, pretpostavlja se da dulje vrijeme sjedenja - na primjer kao dio uredskog posla - treba procijeniti kao ogroman faktor rizika, budući da je ovo potrebno Pokretanje crpki ne nudi. Prema funkcionalnom pristupu, "prehrana" intervertebralnih diskova nije optimalno zajamčena i oni više nisu tako otporni.

Povezanost s drugim kliničkim slikama

U slučaju hernije diska moguća je i povezanost s razvojem osteohondroze ili intervertebralne osteohondroze (poremećaj pretvorbe hrskavice u kost). U ovom fenomenu, koji se može odrediti slikovnim metodama, intervertebralni diskovi se smanjuju i čini se da više nisu u mogućnosti da u potpunosti izvršavaju svoju funkciju zbog smanjene elastičnosti. Iz prividno kompenzacijskih razloga formiraju se takozvani periferni dodaci (koštani produžeci) kralježaka. Te se degenerativne promjene u kralježnicama nazivaju deformacijama spondiloze ili jednostavno kao spondiloza.

Liječenje hernije diska

U slučaju hernije diska, konzervativne mjere poput ublažavanja boli i održavanja pokretljivosti su od velike važnosti. Vježbanje ili fizioterapija, masaže i akupunktura mogu dugoročno olakšati većinu pacijenata.

Operacije herniranja diska

Ako ove mjere ne mogu dovoljno pomoći, može se razmotriti rad s diskom. Operacija intervertebralnog diska da ili ne? Mnogi pogođeni ljudi postavljaju si ovo pitanje. Opravdani razlozi za takvu operaciju su, na primjer, vidljivi simptomi paralize ili neurološkog deficita u obliku takozvanog sindroma cauda equina. Tijekom postupka uklanja se tkivo intervertebralnog diska koje pritiska na živčane trakte, a po potrebi se ukrućuju susjedna tijela kralješaka (spondilodeza).

Neposredne mjere u slučaju hernije diska

Kao trenutna mjera nakon što dođe do hernije diska, liječnici savjetuju oboljelima da najbolje leže na leđima i stave noge uz nekoliko jastuka ispod potkoljenice. Na taj se način kralježnica rasterećuje i omogućava opuštanje grčevitih mišića. U idealnom slučaju, bedra i kukovi trebaju biti pod uglom od 90 stupnjeva. Čak i ako se bol u početku može smanjiti, treba hitno potražiti terapijsku pomoć ako se sumnja na hernirani disk.

Naturopatija u herniranom disku (video)

Ovdje su se medicinske masaže i akupunkturne masaže više puta dokazale u naturopatskom liječenju bolova u leđima. Uz kiropraktiku i osteopatiju, terapija kralježnice prema Dorn-u i Breussu sve više se etablirala i kao relativno nova metoda komplementarnog medicinskog liječenja herniziranog diska, u kojem će se kralježnični zglobovi blagim pritiskom vratiti u svoj uobičajeni položaj.

Homeopatija u herniranom disku

Za hernirani disk mogu se upotrijebiti razni homeopatski lijekovi. Agenti bazirani na Agaricus, Bryonia i Hypericum ovdje su posebno vrijedni spomena. Iz područja Schüßlerove terapije solima, Schüsslerove soli br. 1 (kalcijev fluoratum), br. 2 (kalcijev fosforicum), br. 7 (magnezijev fosforicum) i br. 8 (natrijev klorat) koriste se za liječenje akutnih simptoma hernije diska primijenjeno.

Lumbago

Takozvani lumbago ili lumbago obično se izražava akutnom boli nakon podizanja i istodobnog savijanja prema naprijed s teretom. Pogrešni pokreti, pretjerani stres ili hlađenje mogu rezultirati napetošću mišića i / ili pomicanjem kralježnice, što dovodi do kompresije živčanih putova, što se zauzvrat očituje u obliku bolova u leđima. Nedostatak vježbe i nerazvijeni mišići leđa uglavnom se smatraju čimbenicima rizika za nastanak lumbaga. Sljedeći simptomi ukazuju na lumbago:

  • Akutna bol nakon napora,
  • ograničena pokretljivost,
  • Nelagoda kod mokrenja i pokreta crijeva,
  • osjećaj ukočenosti ili peckanja u udovima,
  • Paraliza.

Lumbago terapija

U osnovi, preporučuje se onima koji su pogođeni brinu o svojim leđima nekoliko dana. Cjelovito liječenje nije potrebno s običnim lumbagom, jer simptomi obično nestaju sami od sebe nakon nekoliko dana. Međutim, razne mjere mogu pomoći ublažavanju simptoma.

Spriječite nježno držanje

Treba spriječiti zaštitno držanje, koje pogođeni često zauzimaju zbog bolova, jer u protivnom postoji rizik od daljnjeg oštećenja. Da bi se to izbjeglo, u konvencionalnoj medicini često se koriste lijekovi za opuštanje mišića, protuupalni i olakšavajući bol kako bi se oboljelima omogućilo svakodnevni život bez simptoma. Za liječenje se koriste i toplinski oblozi, boce s toplom vodom, zagrijavajuće masti i upotreba crvenog svjetla.

Naturopatski tretman lumbaga

Omotnice s razrijeđenom tinkturom arnike (vidi Izrada vlastitih tinktura) i ulja s akonitom (aconit) ili šentjanževkom, kao i švedskom gorčinom i masti koje sadrže pčelinji otrov ili kajenski biber, pogodne su za vanjsku upotrebu. Za ekstrakte koprive, đavolje kandže i kore vrbe također se kaže da imaju obećavajuće učinke na ovom području. Kora vrbe također se naziva "prirodnim aspirinom" i već se koristila u indijskoj medicini. Ove se biljke mogu pripremiti i kao čaj kako bi podržale pristup naturopatskom liječenju.

Upala u tijelima kralježaka ili intervertebralnim diskovima

Upala patogena može se javiti i na području tijela kralježaka i intervertebralnih diskova. To je poznato kao spondilodiscitis ili spondilitis (upala kralježaka) ili diskitis (upala intervertebralnih diskova). Pored boli u leđima mogu se primijetiti simptomi poput pretjeranog znojenja noću, vrućice i značajnog gubitka težine.

Terapija upalih intervertebralnih diskova i kralježaka

Ako su intervertebralni diskovi i kralježnični zglobovi upaljeni, u početku se planira liječenje antibioticima, što u većini slučajeva može donijeti i ozdravljenje. Međutim, ako antibiotici i druge mjere poput nošenja ortoze (potpornog steznika) ili jačanja mišića fizioterapijom nemaju željeni učinak, tkivo postaje sve oštećeno i pacijent pati od simptoma neurološkog nedostatka uslijed kompresije živaca, ovdje može biti potrebna i operacija ,

Naturopatija za upalne intervertebralne diskove i kralješake

Ako su zglobovi kralježnice i intervertebralni diskovi upaljeni, naturopatija nudi samo vrlo ograničene mogućnosti koje se mogu koristiti za praćenje konvencionalnog liječenja. Obično nema načina oko korištenja antibiotika i uklanjanja pogođenog tkiva.

Spondilartroza

Osteoartritis malih kralježničnih zglobova, takozvani spondiloartritis, često je sekundarni nalaz u dijagnozi bolova u leđima pomoću slikovnih tehnika. Simptomi su također sažeti pod pojmom fasetni sindrom. Međutim, još uvijek nije do kraja razjašnjeno može li vertebralni osteoartritis objasniti bol pored kralježnice ili igraju li drugi čimbenici presudnu ulogu ovdje.

Liječenje spondiloartritisa

Ako postoji artroza u području zglobova kralježaka, glavni cilj terapije je sprječavanje daljnjeg trošenja zglobova. Fizioterapija također ovdje igra izvanrednu ulogu. Bol pacijenta može se ublažiti i lijekovima. Međutim, ako se mogu primijetiti masivna neurološka oštećenja zbog spondilartroze i spomenuti pristupi liječenju ne pokazuju željeni uspjeh, kirurška intervencija ostaje posljednja opcija za spondilartrozu.

Naturopatska terapija za spondiloartritis

Kako bi se zaustavio tijek bolesti ili izbjeglo daljnje oštećenje zglobova kralježaka, naturopatija se oslanja na kretanje ili fizioterapiju za spondiloartrozu - baš kao i konvencionalno liječenje. Međutim, holistički prikaz bolesti također uključuje prehranu i način života kao presudne čimbenike. Prateća prehrambena terapija - primjerice za smanjenje moguće kiselosti organizma - često se pridaje posebnu važnost u naturopatskom liječenju zglobne artroze. Oni koji su pogođeni također se savjetuju da izbjegavaju alkohol i duhan.

Zalijepljena fascija

Istraživanje američke istraživačice Helene Langevin pokazuje da je kod pacijenata s bolovima u leđima zadebljan donji sloj vezivnog tkiva koji prekriva mišiće. Taj se sloj naziva torakolarna fascija (TLF). Daljnje studije štakora na Sveučilištu Heidelberg pokazale su da je gornji sloj torakalno-koštane fascije vrlo bogato opskrbljen živcima i vlaknima boli. Smanjeno kretanje moglo bi prouzrokovati da se torakolumbalna fascija sjedini i fascija bi često mogla biti uzrok bolova u leđima.

Skolioza

Pored toga, kao mogući uzroci boli u predjelu leđa mogu se spomenuti jednostrani naponi uzrokovani asimetrijama, poput onih uzrokovanih skoliozom (bočno savijanje kralježnice), gore opisanim posturalnim pogreškama ili skraćenim nogama.

Spondilolisteze

Prema trenutnom stanju istraživanja, nakrivljenje zdjelice i odgovarajuće držanje uglavnom nastaju uslijed snažne napetosti mišića fleksura kuka (M. Iliopsoas), koji se pričvršćuje na unutrašnjost kralježnice. Sumnja se da ima i takav dugotrajan utjecaj na biomehaniku regije da pogoduje razvoju spondilolisteze (klizanje kralježaka). Kralježnica klizi iz uobičajenog položaja, što često uzrokuje znatne bolove u leđima.

Naturopatsko liječenje spondilolisteze

Ručni postupci su ujedno i najvažnija opcija liječenja u naturopatiji za vertebralno klizanje. Osobito treba spomenuti osteopatiju kao dobro prilagođen pristup naturopatskoj terapiji za umjerene oblike spondilolisteze. Čak i ako osteopatija nije sastavni dio kataloga propisanih zdravstvenih osiguranja, troškove odgovarajućeg liječenja sada dobrovoljno pokrivaju različita zakonom propisana zdravstvena osiguravajuća društva.

Kirurgija za spondilolistezu

Upala tkiva intervertebralnog diska uklanja se operativnim zahvatom. Tijekom operacije pomaknuti kralješki vraćaju se u položaj i zatim fiksiraju. Kako zahvaćeni segment kralježnice ne smije biti izložen daljnjem naprezanju, susjedni kralješki stabilizirani su čvrstom vezom. Nakon operacije pacijenti također moraju privremeno nositi potporni korzet.

Iskrivljeni živci

Istodobno, pogođeni osjećaju neugodnu nestabilnost u predjelu kralježnice. U praksi se obično zahvaća peti lumbalni kralježak (L5), a pacijenti se žale na difuznu ili ubodnu bol pri spinoznom procesu L5. Klizanje može otići toliko daleko da se takozvana duralna vreća otkine. Ovo je gotovo nastavak tvrdih moždina i omotaje se oko leđne moždine i djelomično oko odlazećih živaca ili živčanih korijena. Ovisno o tome gdje ili gdje je živac ukočen, to može uzrokovati lokalnu bol i paralizu ili pokrenuti takozvani išijas (bol u išijasu).

Fleks kuka kao uzrok problema s leđima

U osteopatiji, mišić fleksorskog kuka koji se spominje također se naziva i "odlagalište smeća u tijelu", jer se kaže da odlaže otpadne proizvode ili prekomjerno vlaži u tijelu. To je zato što pretpostavke mogu izazvati iritaciju pregibača kuka. Nadalje, osteopatija pretpostavlja da se mišić može skratiti sjedenjem više i kralježnici se mogu prejako pritisnuti, što zauzvrat uzrokuje odgovarajuću bol u zglobovima ili na mišićnim dodacima.

Lučne noge, X noge i artroza kuka

Stopala, noge i zglobovi kuka trebaju se, između ostalog, smatrati amortizerima za kralježnicu. To znači da izraženi varus (nožne noge), valgus (x noge) ili artroza kuka (koksartroza) mogu staviti više naprezanja na kralježnicu. Taj pretjerani (netočni) stres može dovesti do otvrdnjavanja mišića u području leđa i znakova istrošenosti zglobova, kao i u slučaju prekomjerne težine (pretilosti).

Oštećen sakroilijakalni zglob

Bol u leđima i stražnjici također je povezana s oštećenjem takozvanog sakroilijakalnog zgloba. Ovaj zglob sjedi između iliakalnih lopatica, koji tvore acetabularnu čašicu i iakalni greben, i križnicu. Prenosi silu s obje noge na kralježnicu i izložena je velikom stresu. Smanjivanje funkcije amortizera donjeg ekstremiteta stoga je često povezano s razvojem akutne upale sakroilijakalnog zgloba (sakroiliitis), čak i ako je ovdje teško uspostaviti izravnu vezu.

Ankilozantni spondilitis

Znanstveno dokazani uzročnici sakroiliitisa su bolesti poput ankilozantnog spondilitisa i reumatske tegobe poput reaktivnog artritisa ili Behçetove bolesti. Konkretno, reaktivni artritis (koji se također naziva Reiterova bolest) može se relativno lako identificirati na temelju tipičnih popratnih simptoma. Tu spadaju upala očiju ili konjuktivitis i uretritis (uretritis).

Terapija reaktivnog artritisa

U slučaju reaktivnog artritisa liječenje upale zglobova obično je prvi prioritet. Takozvani nesteroidni protuupalni lijekovi (NSAID) često su ovdje metoda izbora. Upotreba antibiotika također se može razmotriti ako je uzrok reaktivnog artritisa bakterijska infekcija. Teški oblici bolesti liječe se uz pomoć kortikosteroida kako bi se izbjeglo trajno oštećenje upaljenih zglobova. Kronični oblici reaktivnog artritisa liječe se posebnim imunosupresivima.

Alternativna terapija za reaktivni artritis

Protiv reaktivnog artritisa ili Reiterove bolesti, naturopatija se prvenstveno oslanja na mjere koje općenito jačaju imunološki sustav, ali i na biljne ekstrakte i tinkture, primjerice od koprive, kore vrbe ili tamjana. Namijenjeni su ublažavanju boli i suzbijanju upale. Pored toga, terapija pijavica može biti prikladna za ublažavanje boli upaljenog zgloba. Pored toga, naturopatija često koristi metode hidroterapije, za koje se kaže da na brojne načine pozitivno djeluju na Reiterovu bolest.

Liječenje ankilozirajućih spondilitisa

U cilju održavanja pokretljivosti bolesnika s ankilozantnim spondilitisom, fizioterapija je od presudne važnosti. Iako fizioterapija može biti bolna za pacijenta, ona značajno doprinosi održavanju pokretljivosti. Pored toga, postoji i liječenje lijekovima s nesteroidnim protivnetnim lijekovima i drugim lijekovima (na primjer, takozvani TNF blokatori) koji imaju namjeru suzbiti upalne procese. U slučaju posebno teškog tijeka bolesti s masivnim ukrućenjem kralježnice, odgovarajućim posturalnim oštećenjima i / ili oštećenjem kučnog zgloba, može se razmotriti i operacija koja ne pridonosi ozdravljenju pacijenata, ali ponekad značajno poboljšava njihovu kvalitetu života.

Naturopatija kod Bechterewove bolesti

Naturopatski tretmani koriste širok raspon terapijskih mjera za ublažavanje simptoma ankilozantnog spondilitisa, u rasponu od osteopatije, akupunkture i masaže do prehrambenih terapijskih pristupa, primjene homeopatije i biljnih lijekova do ortomolekularne medicine, radonske toplinske terapije i neuralne terapije. Odabir odgovarajućih metoda liječenja trebao bi ovisiti o konstituciji dotične osobe, pojedinačnim simptomima i bilo kojim drugim zdravstvenim problemima koji se mogu pojaviti u svrhu postizanja što sveobuhvatnijeg mogućeg uspjeha liječenja. Izliječenje oboljelih nije moguće ni konvencionalnim lijekovima niti pristupima naturopatske terapije.

Behčetova bolest

I Behçetova bolest može se jasno razlikovati od ostalih bolesti povezanih s bolovima u leđima na temelju vidljivih popratnih simptoma. Na primjer, oni koji su pogođeni često pokazuju formiranje afti u genitalnom području i ustima. Osim toga, moguće su infekcije očiju u različitim oblicima (na primjer, upala rožnice, konjuktivitis, uveitis ili upala vidnog živca). Pored toga, postoje bolovi u zglobovima uobičajeni kod reumatskih bolesti. Upala sakroilijakalnog zgloba također se sve češće primjećuje kod bolesnika s upalnim bolestima crijeva poput Crohnove bolesti.

Coccygodynia - kokcid kao uzrok

Bol se može pojaviti i na samom kraju kralježnice, na potkoljenici. Većinu vremena oni pogođeni pate od odgovarajućih simptoma nakon dugog razdoblja sjedenja. Simptomi se nazivaju coccygodynia. Između ostalog, sumnja se da su ligamenti pričvršćeni na kralježnicu nadraženi. Žene ovdje sve češće prijavljuju žalbe, posebno u kontekstu trudnoće. Kongenitalne malformacije, slabo zacijeljeni prijelomi, ali i tumori spominju se kao mogući uzroci boli u donjem dijelu kralježnice, zbog čega je hitno potreban liječnički pregled ako se pojavi opetovano.

Terapija za coccygodynia

Coccygodynia coccyx bol se u početku liječi simptomatski ublažavanjem bolova. Ovdje se može primijeniti i lokalna anestetika kako bi se olakšali oni koji su pogođeni bolovima. Kaže se da sigurnosni prsten ublažava simptome dok sjedite i fizioterapiju kako bi se simptomi smanjili. Liječenje često traje nekoliko mjeseci. Ako se simptomi ne mogu ublažiti na podnošljivu razinu čak i nakon opsežnog liječenja, postoji mogućnost kirurškog uklanjanja kokcija.

Naturopatska terapija koccygodynije

Die Behandlung der Steißbeinschmerzen mittels Physiotherapie, Osteopathie oder anderen manuellen Verfahren zieht sich oftmals über einen längeren Zeitraum, in dem die Patienten weiterhin unter Schmerzen leiden. Hier kann als homöopathisches Mittel Hypericum perforatum (Echtes Johanniskraut) angewandt werden, um die Beschwerden der Betroffenen zu lindern. Auch äußerliche Anwendungen mit sogenanntem „Rotöl“, gewonnen aus Johanniskraut und einem Trägeröl (zum Beispiel Oliven- oder Sonnenblumenöl), werden in der Naturheilkunde zur Behandlung der Kokzygodynie eingesetzt.

Wachstumsstörung in der Brustwirbelsäule

Der weiter oben gelegen Anteil der Wirbelsäule, die sogenannte Brustwirbelsäule (BWS), kann durch Bewegungseinschränkungen den unteren Rücken indirekt ebenfalls in Mitleidenschaft ziehen. Zum Beispiel kann es in der Pubertät während der Wachstumsphase zu einer Diskrepanz zwischen Belastung und Belastbarkeit der BWS kommen. Dies führt mitunter zu einer Verformung der Wirbel, was als Morbus Scheuermann oder auch Scheuermann-Krankheit bezeichnet wird.

Folgen der Wachstumsstörung

Die Wachstumsstörung der Wirbelsäule führt nicht selten zu einer ausgeprägten Fehlhaltung, die mit erheblichen Rückenschmerzen und deutlichen Bewegungseinschränkungen einhergehen kann. Da die darunter liegende Lendenwirbelsäule oder die darüber liegende Halswirbelsäule eine durch Morbus Scheuermann entstandene Bewegungseinschränkung kompensieren müssen, können in weiterer Folge auch hier erhebliche Beschwerden auftreten.

Therapie bei Morbus Scheuermann

Die Behandlung der Scheuermann-Patienten basiert im Wesentlichen auf einer Kombination aus Krankengymnastik und der Korrektur von Haltungsschäden mittels des Tragens von Rumpf-Orthesen. Ziel ist es die Kyphose (Rundrücken bis hin zum Buckel), welche sich im Zuge der Erkrankung entwickelt, möglichst zu beheben beziehungsweise zu minimieren. Auch lässt sich auf diesem Wege oftmals eine deutliche Reduzierung der Rückenschmerzen erreichen. Letztendlich besteht auch bei Morbus Scheuermann die Möglichkeit eine chirurgische Haltungskorrektur vorzunehmen, wobei diese äußerst aufwendige Wirbelsäulenoperation jedoch nur bei Patienten mit extremen Kyphosen in Erwägung gezogen wird.

Naturheilkundliche Behandlung bei Morbus Scheuermann

Als Wachstumsstörung der Wirbelsäule bei Jugendlichen ist der Krankheitsverlauf bei Morbus Scheuermann ohnehin zeitlich limitiert und die Erkrankung gerät mit dem Abschluss der Wachstumsphase zum Stillstand. Allerdings können die bis dahin eingetretenen Schädigungen massive lebenslange Beeinträchtigungen für die Betroffenen mit sich bringen. Ziel der Therapie ist es daher, die Schäden an der Wirbelsäule während der Wachstumsphase möglichst zu minimieren. Hier führt an der klassischen Physiotherapie und dem Tragen eines Stützkorsetts in der Regel kein Weg vorbei.

Um den Betroffenen die Schmerzen zu nehmen und den Krankheitsverlauf weiter zu bremsen, können begleitend verschiedene naturheilkundliche Verfahren wie beispielsweise die Baunscheidttherapie, Schröpfmassagen, eine Neuraltherapie und eine Behandlung mit Homöopathika oder Schüßler Salzen angewandt werden. Darüber hinaus wird den manuellen Verfahren und vor allem der Osteopathie auch bei der naturheilkundlichen Behandlung eines Morbus Scheuermann ein besonders hoher Stellenwert zugeschrieben.

Organstörungen als Schmerzursache

In der Brustwirbelsäulenregion liegen Wirbelsäule, Lunge, Herz, Magen, Zwerchfell und Speiseröhre sehr eng beieinander und können sich wechselseitig beeinflussen. Es gibt Überschneidungen zwischen den Nerven, die die Organe versorgen, und bestimmten Hautarealen (Dermatome) am Rücken – den sogenannten Headschen Zonen. Bei Problemen der Organe kann es demnach zu einer reflektorischen Sensibilität in den Dermatomen am Rücken kommen. So können beispielsweise folgende Organbeschwerden auch in Rückenschmerzen resultieren:

  • Bei Magenkrankheiten können im Bereich des fünften bis neunten Brustwirbelsäulenareals auf der linken Seite Beschwerden auftreten.
  • Bei Lebererkrankungen oder Erkrankungen der Gallenblase und -wege können Beschwerden im Bereich des fünften bis neunten Brustwirbelsäulenareals auf der rechten Seite auftreten.
  • Probleme des Zwerchfells (Diaphragma) können ebenfalls für Rückenbeschwerden und Bewegungseinschränkungen sorgen, die von der Brustwirbelsäule ausgehen. Das Zwerchfell wird zum Beispiel bei einem Gewebebruch der Bauchhöhle (Hernie), bei der Teile des Magens nach oben rutschen können, in Mitleidenschaft gezogen.

Rückenschmerz als Krankheitssymptom

Rückenschmerzen können auch Ausdruck einer Erkrankung sein, die nicht unmittelbar im Zusammenhang mit dem Muskel-Skelett-System steht. Beispielsweise kann die durch das Zwerchfell verlaufende Speiseröhre durch eigene Erkrankungen wie zum Beispiel einen Barrett-Ösophagus (Speiseröhrenentzündung) für ausstrahlende Schmerzen und Beschwerden im Rückenbereich sorgen.

Herz- und Lungenstörungen als Ursache für Rückenschmerzen

Natürlich können Erkrankungen des Herzens, wie eine Verengung der Blutgefäße am Herzen (koronare Herzkrankheit; KHK) oder ein Herzinfarkt ebenfalls für die Beschwerden verantwortlich sein. Nach dem Herzen beginnt die Hauptschlagader (Aorta). Auch diese kann Rückenschmerzen verursachen, wenn sie eine Aussackung in ihrer Wand aufweist (Aortenaneurysma). Des Weiteren sind Beeinträchtigung der Blutgefäße im Lungenbereich wie beispielsweise bei einer Lungenembolie als mögliche Ursache der Rückenprobleme zu nennen.

Bei diesen Symptomen sofort einen Arzt kontaktieren

Treten neben den Rückenschmerzen folgende Symptome auf, sollte dringend ein Arzt beziehungsweise Notarzt kontaktiert werden, da den Beschwerden ein potenziell lebensbedrohliches Ereignis zugrunde liegen kann:

  • Herzschmerzen beziehungsweise Brustschmerzen,
  • Trkačko srce,
  • Beklemmungsgefühle im Brustkorb,
  • Atembeschwerden wie Atemnot,
  • ausstrahlende Schmerzen in den Armen und im Oberbauch.

Nieren und Harnleiter als Ursache für Rückenschmerzen

In der Region vor dem Hüftbeuger befinden sich die Nieren mit den Harnleitern. Erkrankungen wie Nierensteine (Nephrolithiasis) oder generell Steine der Harnwege (Urolithiasis), eine Nierenbeckenentzündung (Pyelonephritis), eine Thrombose der Nierenvene (Nierenvenenthrombose), ein Niereninfarkt oder eine Nierenentzündung (Glomerulonephritis) können neben Nierenschmerzen auch Schmerzen im Rücken – besonders in der Flankenregion (Flankenschmerzen) – bedingen.

Hinweise auf eine ernsthafte Nierenerkrankung

Die Begleitsymptome sind je nach Form der Nieren- beziehungsweise Harnleiter-Erkrankung äußerst unterschiedlich. Leiden die Patienten zum Beispiel an Appetitlosigkeit, Übelkeit und Erbrechen, Fieber, Schüttelfrost, Beschwerden beim Wasserlassen und Blut im Urin, sollte dies als Warnhinweis auf eine ernsthaftere Nierenerkrankung gewertet werden und dringend eine ärztliche Überprüfung erfolgen, da schlimmstenfalls bleibende Beeinträchtigungen der Nierenfunktion bis hin zum vollständigen Nierenversagen drohen.

Knochenkrankheiten, -verletzungen und -brüche

Bewegungsunabhängige, anhaltende Rückenschmerzen sind zum Beispiel bei einer Wirbelfraktur (Bruch eines Wirbels) zu beobachten, wie sie aufgrund eines Unfalls, einer Osteoporose-Erkrankung, eines Tumors im Rückenmark (Plasmozytom beziehungsweise Multiples Myelom) oder auch der Knochenzersetzung (Osteolyse) bei Metastasenbildung auftreten kann. Die Schmerzen werden dabei häufig im umgebenden Gewebe der Wirbelsäule wahrgenommen.

Osteoporose-Therapie

Zwar ist die Osteoporose bis heute nicht heilbar, doch steht eine Vielzahl von Behandlungsoptionen zur Verfügung, mit denen der Krankheitsverlauf gebremst und den Patienten eine deutlich Linderung verschafft werden kann. So wird beispielsweise auf medikamentösem Wege mit sogenannten Bisphosphonaten, selektiven Östrogen-Rezeptor-Modulatoren und anderen Arzneien versucht, die Knochenresorption zu minimieren. Auch kann mit Hilfe spezieller Arzneien eine Erhöhung der Knochendichte erreicht werden, wobei diese jedoch nicht zwangsweise mit einer verringerten Anfälligkeit gegenüber Frakturen einhergeht, sondern schlimmstenfalls sogar einen Anstieg des Knochenbruchrisikos bewirken kann.

Vitamin-D, vorsichtige Bewegung und richtige Ernährung

Den Osteoporose-Patienten wird außerdem empfohlen, ihre Haut täglich mindesten eine halben Stunde der Sonneneinstrahlung auszusetzen, um die Bildung von ausreichend Vitamin-D zu gewährleisten. Denn Vitamin D kann nur sehr begrenzt über die Nahrung aufgenommen werden und wird ansonsten in der Haut unter Einwirkung von ultraviolettem Licht gebildet. Auch Bewegung ist für die Knochenstabilität förderlich, wobei hier jedoch das erhöhte Frakturrisiko der Osteoporose-Patienten bedacht werden sollte und daher Sportarten mit geringem Verletzungsrisiko zu bevorzugen sind. Bei der Ernährung sollten die Patienten vor allem auf eine ausreichende Calcium-Aufnahme achten, da Calcium eine wesentliche Rolle beim Knochenaufbau spielt.

Naturheilkundliche Osteoporose-Therapie

Die Naturheilkunde bietet zur Behandlung der Osteoporose zahlreiche Ansätze, die darauf zielen den Knochenabbau zu bremsen und/oder den Knochenaufbau zu stimulieren. Aufgrund des vermuteten Zusammenhangs einer verstärkten Knochenresorption mit dem Säure-Basen-Haushalt beziehungsweise einer möglicherweise vorliegenden Übersäuerung des Organismus, wird hier der basischen Ernährung ebenfalls eine besondere Bedeutung zugeschrieben.

Einen weiteren naturheilkundlichen Ansatz zur Behandlung der Osteoporose bildet die Orthomolekulare Medizin. Mit hochdosierten Konzentrationen von Vitaminen (insbesondere Vitamin D und Vitamin C) und Mineralstoffen (vor allem Kalzium und Magnesium) soll hierbei der Knochenaufbau positiv beeinflusst werden.

Weitere Therapieoptionen der Naturheilkunde bei Knochenschwund sind das sogenannte Vibrationstraining (Wachstumsstimulation durch mechanische Reizung) und die Magnetfeldtherapie (Wachstumsstimulation durch pulsierende elektromagnetische Felder).

Begleitend werden die Schüßler Salze Nr. 1 (Calcium fluoratum), Nr. 2 (Calcium phosphoricum) und Nr. 11 (Silicea) sowie verschiedene Homöopathika angewandt, wobei die Auswahl der geeigneten Mittel erfahrenen Therapeuten vorbehalten bleiben sollte.

Entzündungen bei offenen Brüchen

Durch einen offenen Bruch an einem Wirbel ist es möglich, dass Erreger einwandern und eine Entzündung (Osteomyelitis, Knochenmarkentzündung) auslösen, die ihrerseits mit diffusen Rückenschmerzen einhergeht. Die Beschwerden können dabei denen eines sogenannten Ewing-Sarkoms, eines Knochentumors, ähneln, weswegen ein bildgebendes Verfahren zur (Ausschluss-)Diagnose hier unabdingbar ist. Solche diffusen Schmerzen sind unter Umständen auch bei Morbus Paget zu beobachten. Einer Erkrankung, die aus Knochenverdickungen besteht und deren Ursache bis heute weitgehend unbekannt ist.

Behandlung der Knochenmarkentzündung

Bei einer Entzündung des Knochenmarks (Osteomyelitis) beziehungsweise einer Knochenentzündung führt an der operativen Beseitigung des befallenen Gewebes in der Regel kein Weg vorbei. Zudem wird mit Hilfe von Implantaten die Stabilität der Knochen gesichert. In die Wunde wird ein sogenannter Antibiotikaträger – meist aus resorbierbaren Materialien, die anschließend nicht entfernt werden müssen – eingebracht, der mit hoher Konzentration unmittelbar vor Ort gegen die Keime wirkt. Unter Umständen wird auch eine Knochentransplantation erforderlich, um den Verlust des Knochengewebes auszugleichen. Nicht selten nimmt die Osteomyelitis einen ungünstigen Verlauf mit wiederholtem Auftreten der Entzündungen, so dass die Behandlung mehrfach wiederholt werden muss.

Stoffwechselstörungen als Grundlage für Rückenbeschwerden

Ein unterschätztes Thema bei Rückenschmerzen sind Erkrankungen oder Vorgänge, die nicht direkt am Rücken, sondern im Stoffwechsel ihre Ursache haben wie beispielsweise die Osteomalazie. Dies ist eine Knochenerweichung, die vor allem durch einem Mangel an Vitamin D bedingt wird und ein Ausdünnen des Knochens mit sich bringt, was natürlich zu einer geringeren Belastbarkeit und zu Schmerzen führen kann.

Osteomalazie-Therapie

Da die Osteomalazie (bei Kindern Rachitis) maßgeblich durch einen Mangel an Vitamin D bedingt wird, zielt die Behandlung darauf, dieses Defizit zu beheben. Hier können eine Umstellung der Ernährung und das tägliche Sonnenbaden bereits eine durchaus beachtliche Wirkung entfalten. Sollte dennoch weiterhin ein Vitamin-D-Mangel bestehen, wird darüber hinaus auf Vitamin-D-Tabletten zurückgegriffen, um die Versorgung des Organismus in ausreichender Menge sicherzustellen. Besonders schwerwiegende Formen machen zudem unter Umständen das Tragen einer Orthese erforderlich. Physiotherapie bildet insbesondere bei erwachsenen Patienten, die auch ein erhöhtes Osteoporose-Risiko im Zuge der Osteomalazie entwickeln, einen weiteren wesentlichen Bestandteil der Therapie.

Osteomalazie-Behandlung in der Naturheilkunde

Eine Knochenerweichung macht zunächst die Beseitigung des zugrunde liegenden Vitamin-D-Mangels dringend erforderlich. Die Naturheilkunde berücksichtigt hier jedoch im Rahmen der Therapie auch die Gründe für den Mangel. So wird den Patienten nicht nur empfohlen täglich ausreichend direkte Sonneneinstrahlung zu genießen, sondern darüber hinaus kann zum Beispiel eine sogenannte Darmsanierung durchgeführt werden. Diese findet Anwendung, wenn der Verdacht besteht, dass das Kalzium, welches mit der Nahrung aufgenommen wird, von der Darmschleimhaut aufgrund einer Störung der Darmflora (Darmdysbiose) nur ungenügend resorbiert werden kann

Nebenschilddrüsenüberfunktion

Einen ähnlichen Effekt wie die bereits erwähtnen Stoffwechselstörungen hat der sogenannte Hyperparathyreoidismus (Nebenschilddrüsenüberfunktion). Hier kommt es zu einer vermehrten Ausschüttung von Hormonen der Nebenschilddrüsen (Parathormon), die unseren Blut-Kalzium-Spiegel steuern. Die Konsequenz ist unter anderem, dass vermehrt Knochensubstanz abgebaut wird beziehungsweise der Knochen demineralisiert, was ebenfalls die oben beschriebenen Folgen haben kann. Natürlich gehört in dieses Bild auch die sogenannte Glasknochenkrankheit (Osteogenesis imperfecta), die bei den meisten Betroffenen aber schon von Geburt an bekannt ist.

Psychosomatische Ursachen für Rückenschmerzen

Rückenschmerzen, die dauerhaft ohne jeglichen organischen oder funktionellen Befund bestehen und behandlungsresistent sind, werden aus Sicht der psychosomatischen Medizin als Ergebnis eines Zusammenwirkens von psychischen und physischen Faktoren betrachtet. So findet sich heute in der internationalen Klassifikation der Krankheiten (ICD-10) die Somatoforme beziehungsweise Somatisierungsstörung (früher: larvierte Depression), die körperliche Symptome wie beispielsweise chronische Rückenbeschwerden ohne organische Ursachen umfasst.

Behandlung psychosomatisch bedingter Rückenleiden

Wird ein Zusammenhang der Rückenschmerzen mit psychischen Faktoren vermutet, bietet sich eine psychotherapeutische Behandlung an, in deren Rahmen die Patienten zum Beispiel spezielle Entspannungstechniken (wie Autogenes Training, Progressive Muskelrelaxation) erlernen oder mit Hilfe der sogenannten kognitiven Verhaltenstherapie gegen die ursächlichen psychischen Belastungen angehen. Insbesondere bei chronischen Rückenschmerzen wird nicht selten auf eine Kombination aus Psychotherapie und herkömmlichen Behandlungsmethoden zurückgegriffen.

Unspezifische Rückenschmerzen

Da die Schulmedizin bei der Behandlung unspezifischer Rückenschmerzen oftmals an ihre Grenzen stößt, erfreuen sich die naturheilkundlichen Verfahren hier einer besonders hohen Beliebtheit. Die angewandten Methoden sind dabei im Wesentlichen die gleichen, die bei den spezifischen Rückenschmerzen angewandt werden (allerdings in unterschiedlichen Kombinationen), wobei ergänzend oftmals eingehender auf die psychischen Faktoren eingegangen wird.

Ganzheitliche Ansätze

Methoden, die sowohl Körper als auch den Geist im Blick haben, wie beispielsweise Yoga oder Tai-Chi, kommt hier eine besondere Bedeutung zu. Insgesamt ist die ganzheitliche Betrachtung des Beschwerdebildes der unspezifischen Rückenschmerzen im Rahmen einer naturheilkundlichen Therapie für die Patienten häufig von Vorteil, da auch Auslöser, die auf den ersten Blick nicht im Zusammenhang mit den Rückenschmerzen gebracht werden, so in den Fokus der Behandlung rücken können – oftmals mit Erfolg.

Ausruhen kann die Symptome verstärken

Rückenschmerz-Patienten werden zu oft falsch behandelt, stellte kürzlich eine Studie fest. Statt Bettruhe sollte den Patienten mit Rückenschmerzen allgemein empfohlen werden, für ausreichend körperliche Bewegung zu sorgen, da die Beschwerden vielfach in Zusammenhang mit Bewegungsmangel gebracht werden. Zunächst bedarf es jedoch meist einer Eliminierung der Schmerzen, damit sich die Betroffenen überhaupt zu sportlichen Aktivitäten in der Lage sehen. Hier können neben Schmerzmitteln und muskelentspannenden Arzneien (Muskelrelaxantien) auch Wärmebehandlungen, Massagen und Akupunktur eine durchaus überzeugende Wirkung entfalten. Die manuellen Verfahren wie beispielsweise aus dem Bereich der Osteopathie, Chiropraktik oder des Rolfing werden hier ebenfalls vielfach angewandt.

Aufbauend kommt anschließend der Bewegungstherapie beziehungsweise physiotherapeutischen Maßnahmen eine besondere Bedeutung zu. Sie dienen nicht nur der Stärkung der Muskulatur, sondern die Betroffenen sollen auch lernen, möglicherweise vorliegende Haltungsfehler zu korrigieren. Hierzu zählt nicht zuletzt die richtige Körperhaltung beim Arbeiten, was bei Bürotätigkeiten die Auswahl geeigneter Büromöbel und deren Positionierung umfasst. Die Ergotherapie kann dabei ebenfalls einen wesentlichen Beitrag leisten, die Bewegungsabläufe im Alltag zu optimieren.

Dijagnoza

Liegen den Schmerzen spezifische körperliche Ursachen zugrunde, bestehen zahlreiche unterschiedliche Diagnoseverfahren mit denen diese aufgespürt werden können. Die zunächst wichtigsten Hinweise liefert jedoch eine gründliche Befragung der Patienten (Anamnese). Denn die Beschreibung der Symptome ermöglicht im Zusammenspiel mit einigen einfachen Bewegungsübungen beziehungsweise Tests und einer ersten körperlichen Untersuchung meist bereits eine relativ deutliche Eingrenzung des Beschwerdebildes.

Bildgebende Verfahren

Bei der Sicherung der Diagnose kommt den bildgebenden Verfahren (Röntgenaufnahmen, Magnetresonanztomographie, Computertomographie) eine wesentliche Bedeutung zu. Mit ihrer Hilfe lassen sich Bandscheibenvorfälle und andere pathologische Veränderungen der Wirbelsäulenstruktur erkennen. Blutuntersuchungen, Urin- und Stuhlproben können weitere wichtige Hinweise zur Diagnose liefern, insbesondere bei Verdacht auf vorliegende systemische Erkrankungen oder Organleiden wie beispielsweise eine Nierenentzündung. Wird bei den Patienten eine Osteoporose vermutet, bietet sich unter Umständen auch eine Messung der Knochendichte an.

Organuntersuchungen

Sind sämtliche möglichen Auslöser im Bereich der Rückenmuskulatur, Wirbelsäule und hier verlaufender Nervenbahnen ausgeschlossen, können weitergehende körperliche Untersuchungen folgen, um zum Beispiel einen möglichen Zusammenhang der Rückenschmerzen mit Erkrankungen des Herzens oder anderen Organen zu überprüfen. Hinweise auf die Organleiden ergeben sich, wie bereits erwähnt, oftmals aus dem Blutbild sowie der Laboruntersuchung einer Urin- und Stuhlprobe. Vermutete Herzkrankheiten bedürfen indes in der Regel deutlich umfassenderer Untersuchung, um ihnen auf die Schliche zu kommen. Hier sind vor allem das Elektrokardiogramm (EKG) und die Echokardiographie (Ultraschalluntersuchung des Herzen) zu erwähnen.

Psychotherapeutische Untersuchungen

Lassen sich im Zuge der Untersuchungen keine körperlichen Auslöser der Beschwerden feststellen, ist von unspezifischen Rückenschmerzen die Rede und es bietet sich eine psychotherapeutische Untersuchung an, um möglicherweise vorliegende psychische Ursachen der Rückenschmerz zu ermitteln.

Vorbeugende Maßnahmen – Rückenschmerzen vermeiden

Ein Großteil der Rückenschmerzen ließe sich mit einer gesunden Ernährung, ausreichend körperlicher Bewegung und der richtigen Körperhaltung im Alltag von vornherein vermeiden. Allerdings sind nicht alle Sportarten gleichermaßen zur Stärkung des Rückens geeignet. Das Stemmen hoher Gewichte gilt es zum Beispiel möglichst zu meiden und stattdessen wäre ein gezieltes Training der Rückenmuskulatur sowie gegebenenfalls ihrer Gegenspieler zu empfehlen. Solang die Betroffenen es mit dem Sport nicht übertreiben und dieser keine einseitigen Belastungen des Muskel-Skelett-Systems mit sich bringt, können jedoch die meisten Sportarten einen Beitrag zur Prävention der Rückenschmerzen leisten. Möglicherweise bestehendes Übergewicht sollte idealerweise abgebaut werden, da mit ihm erhöhte Belastungen der Wirbelsäule und Rückenmuskulatur verbunden sind.

Typische Folgen einer falsche Sitzposition

Die Gestaltung des Arbeitsplatzes hat insbesondere bei Bürotätigkeiten einen maßgeblichen Effekt auf den Rücken. Der Bürostuhl beziehungsweise dessen Einstellung sowie die Positionierung von Tastatur, Maus und Monitor entfalten hier eine größere Wirkung, als den meisten Menschen bewusst ist. Als Warnhinweise für eine falsche Sitzposition während der Arbeit treten – bevor sich Beschwerden des Rückens ergeben – oftmals bereits folgende Symptome auf:

  • Nackenverspannungen,
  • ein steifer Nacken,
  • Schulterblattschmerzen,
  • Oberarmschmerzen.

Gestaltung des Arbeitsplatzes

Der Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin (BAuA) zufolge sind „schmerzhafte Einschränkungen der Bewegungsfreiheit, schmerzende Muskelpartien, schmerzende Sehnenansatzstellen und Veränderungen des Bewegungsmusters“ typische Folgen einer falsche Sitzposition bei der Arbeit. Um derartigen Beschwerden vorzubeugen wird von der BAuA eine Position empfohlen, bei der die Füße immer Bodenkontakt haben. Waden und Oberschenkel sollten dabei im 90-Grad-Winkel zueinander stehen. Ein geringerer Winkel weist auf eine zu niedrige Sitzfläche hin, ein zu großer Winkel ist bei einer zu hohen Stuhleinstellung zu beobachten. Ober- und Unterarm befinden sich bei richtiger Einrichtung des Arbeitsplatzes ebenfalls im 90 Grad Winkel zueinander, sobald die Hände auf dem Tisch abgelegt werden.

Außerdem sollte der Bildschirm zentral mittig im Blickfeld so positioniert werden, dass die Oberkante des Bildes mit den Augen abschließt oder minimal darunter liegt. Des Weiteren wird eine Einstellung der Rückenlehne des Bürostuhls empfohlen, die beim Sitzen einen Kontakt des Rückens mit der Lehne gewährleistet. Wünschenswert sind hier laut BAuA Rückenlehnen, die beim Anlehnen mit zurückkippen oder noch besser: Stühle bei denen die Sitzfläche automatisch mit nach vorne rutscht, wenn die Lehne nach hinten gedrückt wird.

Um monotone Belastungen durch das ganztägige Arbeiten im Büro zu vermeiden, empfehlen sich des Weiteren kurze Unterbrechungen der Arbeitszeit, in denen mit einfachen Bewegungsübungen, wie beispielsweise dem Hochstrecken der Arme oder dem Kreisen der Schultern, für eine Lockerung der Muskulatur gesorgt wird. In dem Artikel Rückenschmerzen Übungen finden Sie geeignete Maßnahmen. Welche Übungen sich hier gute eignen und wie diese exakt ausgeführt werden sollten, lässt sich bei jedem Physiotherapeuten oder auch dem Betriebsarzt erfragen.

Rückenschule

Um Rückenschmerzen zu vermeiden, wird unter anderem von verschiedenen Krankenkassen und Kliniken regelmäßig eine sogenannte Rückenschule angeboten, in der die Teilnehmenden nicht nur lernen, wie sie sich im Alltag auch unter Belastung richtig bewegen, sondern darüber hinaus einige Übungen an die Hand gegeben bekommen, die zur Vermeidung der Rückenschmerzen beitragen sollen. Hierunter sind auch Entspannungsmethoden und Strategien zur Stressbewältigung. Hinweise wie „Lasten nicht aus dem Rücken, sondern aus den Beinen heben!“ oder „Bei monotonen Arbeiten regelmäßig die Körperhaltung wechseln!“ gehören zu den leicht erlernbaren Grundlagenkenntnissen, die langfristig einen erheblichen Beitrag zur Prävention der Rückenschmerzen leisten können. (tf, fp,vb)

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Diplom-Redakteur (FH) Volker Blasek, Barbara Schindewolf-Lensch

nabubri:

  • Jörg Marschall et al.: DAK-Gesundheitsreport 2018, IGES Institut GmbH, (Abruf 22.08.2019), DAK
  • Jan Hildebrandt, Michael Pfingsten: Rückenschmerz und Lendenwirbelsäule, Urban & Fischer Verlag, Elsevier GmbH, 2. Auflage, 2011
  • Alfred J. Cianflocco: Spondylolisthesis, MSD Manual, (Abruf 22.08.2019), MSD
  • U. Kiltz et al.: Axiale Spondyloarthritis inklusive Morbus Bechterew und Frühformen, S3-Leitlinie, Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh), (Abruf 22.08.2019), AWMF
  • Bernhard Greitemann et al.: Leitlinie zur konservativen und rehabilitativen Versorgung bei Bandscheibenvorfällen mit radikulärer Symptomatik, S2k-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie (DGOOC), (Abruf 22.08.2019), AWMF
  • Alfred J. Cianflocco: Abklärung von Nacken- und Rückenschmerzen, MSD Manual, (Abruf 22.08.2019), MSD
  • S. Kroppenstedt, A. Halder: Spezifischer Kreuzschmerz, Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie (DGOOC), (Abruf 22.08.2019), AWMF
  • Peter J. Moley: Kreuzschmerzen, MSD Manual, (Abruf 22.08.2019), MSD

ICD-Codes für diese Krankheit:M54ICD-Codes sind international gültige Verschlüsselungen für medizinische Diagnosen. Možete se naći npr. u dopisima liječnika ili u potvrdama o invalidnosti.


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